حذف کوکی‌های متفرقه از محبوب‌ترین مرورگر وب

حذف کوکی از کروم ، تحول دنیای وب و عرصه تبلیغات

از قسمت اخبار سایبری ، گوگل کروم تا دو سال آینده کوکی‌های متفرقه یا به‌اصطلاح «کوکی‌های شخص ثالث» (third-party cookies) را به‌صورت کامل از تجربه‌ی مرور وب حذف می‌کند. دراین‌میان صنعت تبلیغات دیجیتال با از دست دادن یکی از منابع اصلی کسب اطلاعات پیرامون مشتریان، بیش از همیشه نیاز به تغییر و بازآفرینی را حس می‌کند.

تصمیم گوگل به حذف این نوع از کوکی‌ها که دنباله‌رو بزرگانی همچون اپل و فایرفاکس بود، بازیگران دنیای دیجیتال را ملزم به تفکر درباره‌ی روش‌های جدید برای مدیریت کسب‌وکار می‌کند. ازطرفی برخی دیگر اعتقاد دارند که وب بدون کوکی، به‌معنای شروع کردن مجدد بسیاری از کارها و تصمیم‌ها است. برخی از فعالان صنعت نشر و تبلیغات اعتقاد دارند حذف کوکی‌ها، یکی از پایه‌های کمکی صنعت را از بین می‌برد.

تاثیر حذف کوکی روی شرکت های بزرگ

حذف کوکی‌های شخص ثالث از گوگل کروم به‌خاطر فشارهایی بود که از سوی قانون‌گذاران حریم خصوصی به شرکت‌های فناوری وارد می‌شود. به‌هرحال تصمیم غول موتور جست‌وجو، برای همه‌ی فعالان صنعت خبر خوبی نبود. Criteco، شرکتی که امپراطوری عظیمی را با تمرکز بر هدف‌گیری کاربران به‌کمک کوکی تشکیل داد، پس از اعلام خبر گوگل با کاهش ارزش سهام روبه‌رو شد. شرکت‌های دیگر همچون LiveRamp و BlueKai (از زیرمجموعه‌های اوراکل) و Datalogix نیز مانند بسیاری از شرکت‌های مبتنی بر داده، اکنون باید یک بازنگری کلی در مدل کسب‌وکار خود داشته باشند.

نیوشا

دانشجوی کامپیوتر و عاشق تکنولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *