رویکردهای سایبری فرماندهی فضایی آمریکا

رویکرد های سایبری فرماندهی فضایی آمریکا اعلام شد

از قسمت سایبری سکیوریتی سیتی ، در 30 آگوست سال 2019، فرماندهی فضایی آمریکا (US Space Command) تبدیل به «یازدهیم فرماندهی یکپارچه رزمی» (unified combatant command) وزارت دفاع این کشور شد. وظیفه این سازمان انجام اقدامات دفاعی و تهاجمی سایبری به منظور حفاظت از دارایی‌های کلیدی فضایی و شبکه‌های نظامی است که از آن با عنوان «شبکه اطلاعاتی وزارت دفاع» (DODIN) یاد می‌شود.

جوزف ماتوس (Joseph Matos)، جانشین رییس فرماندهی، کنترل ارتباطات، رایانه‌ها و سایبری فرماندهی فضایی آمریکا و رییس سایبری سابق فرماندهی پایگاه نیروی هوایی پترسون-کلورادو، گفت:

در حال حاضر فضا دامنه‌ای است که کشورهای قدرتمند نسبت به آن تجدید نظر کرده و به صورت روزافزون در حال تخریب آن هستند. خطری که از سمت عملیات دشمنان ما در فضا شکل می‌گیرد واقعی است و امنیت ملی ما را تهدید می‌کند.

ماتوس ادامه داد:

آن‌ها هدف، توانایی و اراده خود را برای انجام این کار نشان داده‌اند. ما مشاهده می‌کنیم که آن‌ها اطلاعاتی را در رابطه با ما جمع‌آوری می‌کنند. همچنین در بعضی موارد به منظور سرقت غیرمجاز اطلاعات و سو استفاده داده‌ها علیه خودمان، شبکه‌های ما را مورد نفوذ قرار می‌دهند. به علاوه زیرساخت‌های حیاتی ما مانند برق، آب و دیگر حوزه‌هایی را که ما برای انجام عملیات دفاعی در فضا به آن‌ها وابسته هستیم را هدف می‌گیرند. ما باید به صورت فعالانه آماده انجام عملیات و دفاع باشیم و در بعضی مواقع در عملیات فضایی خود از تهاجم سایبری بهره بگیریم.

مقام یاد شده توضیح داد منطقه جغرافیایی فرماندهی فضایی آمریکا، یک صد کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار دارد. فرماندهی در این منطقه وظیفه بازدارندگی از درگیری‌ها، دفاع از توانایی‌های آمریکا و متحدانش را بر عهده دارد تا بتوانند به صورت آزادانه عملیات خود را انجام دهند.

فرماندهی رزمی جدید مسئول فراهم ساختن توانایی‌های مبارزاتی مرتبط با فضا در نیروهای مشترک است. این توانایی‌ها شامل ارتباطات ماهواره‌ای، «موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌بندی» (PNT)، موقعیت‌یاب جغرافیایی (GPS)، اطلاعات، نظارت و شناسایی (RSI) هستند. به عنوان بازوهای ارتش آمریکا در حوزه فضا، فرماندهی فضایی وظیفه کاهش خطرات دشمن و حفاظت از آمریکا را به طور خاص بر پایه بستر دیجیتالی بر عهده دارد.

مقام یاد شده افزود:

عملیات فضایی و سایبری به طور منحصر به فردی در هم تنیده شده‌اند. من معتقدم کاملاً مشخص است که عملیات شبکه اطلاعاتی وزارت دفاع، دفاعی یا تهاجمی، به عنوان بخشی از نبردهای بزرگ چند دامنه‌ای موردنیاز هستند.

وی در سمپوزیوم فضای سایبری کوه‌های راکی (Rocky Mountain Cyberspace Symposium) که در تاریخ 6 فوریه 2020 برگزار شد، اشاره کرد که فرماندهی فضایی همچنین وظیفه آموزش جنگجویان را به منظور انجام عملیات مرتبط با شبکه اطلاعاتی وزارت دفاع را بر عهده دارد. همچنین مسئول آماده‌سازی دفاع و تهاجم سایبری را به منظور انجام عملیات ضروری و افزایش قدرت در فضای سایبری است.

جانشین رییس فرماندهی، کنترل ارتباطات، رایانه‌ها و سایبری فرماندهی فضایی آمریکا اظهار کرد: در حال حاضر توسعه قابلیت‌های سایبری و کارکنان یک موضوعات اصلی مورد تمرکز فرماندهی است. فرماندهی فضایی در حال تعریف نقش‌ها، مسئولیت‌ها، عملکردها در عملیات سایبری، فرماندهی و کنترل ضروری (C2) و وظایف مقامات است.

جوزف ماتوس شرح داد: رهبران طرح‌های عملیاتی را که توسط ستاد فرماندهی مورد تأیید قرار می‌گیرند، به اجرا در می‌آورند. گام‌های بعدی شناسایی مفاهیم عملیاتی است که به انجام عملیات سایبری فرماندهی فضایی کمک می‌کند. همچنین کارکنان، سیاست‌ها، فرآیندها وظایف آن‌ها را تعریف می‌کند.

ماتوس ادامه داد، مرکز مشترک فرماندهی سایبری، به عنوان مرکز برنامه‌ریزی شناخته می‌شود. همه‌ی فرماندهی‌های رمز چنین مرکزی را به منظور پشتیبانی مداوم از عملیات‌های سایبری در اختیار دارند. این نهاد عملیات سایبری را با فرماندهی فضایی، فرماندهی سایبری، پایگاه‌های مرکزی نیروهای مشترک شبکه اطلاعاتی وزارت دفاع (JFHQ-DODIN) و دیگر فرماندهی‌های رمزی هماهنگ کرده، تأثیرات سایبری را ادغام می‌کند.

وی افزود:

فرماندهی فضایی با ۳۶ انتخاب نفر در مرکز خود از فرماندهی راهبردی الگو می‌گیرد و در نظر می‌گیرد که آیا در سطح درستی قرار گرفته‌اند یا خیر. مقامات همچنین بررسی می‌کنند که همکاری‌های داخلی در چه بخشی از فرماندهی مناسب‌تر (j-3 و J-3) است. هدف ما این است که تا اوایل تابستان اولین اعضای خود را در مرکز سایبری مشترک (Joint Cyber Center) داشته باشیم.

مقام مذکور شرح داد:

واحد ۱۶ نیروی هوایی بخش خدمات سایبری خواهد بود که از فرماندهی پشتیبانی کرده در سه بخش فرماندهی شامل عملیات شبکه اطلاعات وزارت دفاع، تهاجم و دفاع سایبری، کارکنان و خدمات خود را ارائه می‌دهد. این موضوع برای ما بسیار مفید خواهد بود؛ زیرا در حال حاضر این منابع را در اختیار نداریم.

کیمبرلی آندروود (Kimberly Underwood)، نویسنده وبگاه «afcea» در توییتی نوشت:

فرماندهی فضایی به تعریف چگونگی عملکرد فرماندهی رزمی جدید در عملیات سایبری کمک می‌کند. هدف تعریف عملیات سایبری از ابتدا است. ما عملیات سایبری را از ابتدا تعریف می‌کنیم.

ماتوس اشاره کرد:

فرماندهی فضایی به عنوان یک نهاد تازه تأسیس آمادگی انجام عملیات سایری را ندارد. این نهاد در کوتاه‌مدت به دیگر سازمان‌ها مانند فرماندهی راهبردی (Strategic Command) وابسته است تا فرایندها و قابلیت‌ها خود را تقویت کرده، بتواند به صورت مستقل عملیات سایبری را انجام دهد. ما می‌دانیم که این پشتیبانی دائمی نیست و جان ریموند (John W. Raymond)، فرمانده نیروی فضایی نیز نمی‌خواهد این کار را انجام دهد. از طرفی فرماندهی فضایی دارای ارتباطات قوی با فرماندهی سایبری است و از آن‌ها یاد می‌گیرد.

وی اظهار کرد:ما باید بتوانیم تأثیر عملیات شبکه اطلاعات وزارت دفاع، دفاع و تهاجم سایبری را نسبت به قابلیت‌های فرماندهی و کنترل و انجام عملیات فضایی در سرتاسر زمین ارزیابی کنیم. در صورت لزوم ما باید به صورت فعالانه دفاع کنیم. در صورت نیاز باید تأثیر منفی که دشمنان سعی دارند با نفوذ روی سامانه‌های ما روی آن‌ها بگذارند را کاهش دهیم و به طور هم‌زمان از عملیات تهاجم سایبری برای مقابله با آن بهره ببریم. به کمک این اقدامات جلوی سو استفاده دشمن از فضا علیه خودمان را می‌گیریم.

نیوشا

دانشجوی کامپیوتر و عاشق تکنولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *